Goed personeelsbeleid, pure luxe of noodzaak?

pexels-photo-951236

In mijn werk als loopbaan- en HR-coach word ik vaak geconfronteerd met werknemers die zich niet goed voelen op het werk en die daardoor van werk willen veranderen.  Langs de andere kant zie ik ook werkgevers die niet weten hoe ze met personeel, dat niet goed meer functioneert of uitvalt door ontslag of ziekte, moeten omgaan.  Het gemeenschappelijke is dat beide partijen zich niet begrepen voelen.  In plaats van te communiceren, zijn ze eerder geneigd de situaties zelf te gaan interpreteren.  Interpretaties geladen vol met eigen emoties die soms negatief gekleurd zijn. Met volgende reacties tot gevolg: “Ik betaal hun wel loon, het enige wat ze moeten doen is hun werk goed uitvoeren” of “ Ik word niet serieus genomen, ik word niet gehoord” of “Ik word niet gewaardeerd.  Ik zet me enorm in en dit wordt niet gezien en alleen maar als vanzelfsprekend aanzien”.

“Investeren in uw personeel dat is pure luxe”, een reactie die ik ook vaak hoor.  Als de lonen op tijd worden uitbetaald en de planning wordt nageleefd dan hebben we al veel gedaan voor het personeel.  Maar de tijd dat het loon de grootste motivator is, ligt ver achter ons.  In mijn E-book omschrijf ik de aspecten die het werkgeluk bepalen: inzet van je talenten, waardering, voldoende uitdaging en flexibiliteit.

Investeren in je personeel en er op een goede manier mee omgaan is geen luxe.  Je kan het je integendeel niet meer permitteren om dit niet te doen.

Laten we even de bezwaren op een rij zetten:

  • Het kost teveel moeite? Ja dat lijkt zo omdat men als zaakvoerder of werkgever niet weet hoe ermee om te gaan.  Het is te confronterend en men gaat het liever uit de weg.
  • Maar levert het wat op? Nog meer kopzorgen?  Integendeel! Het zorgt ervoor dat je personeel  met plezier komt werken en zich s’ morgens niet moet voortslepen naar het werk.  Het zorgt voor een betere sfeer op het werk wat de productiviteit en de samenwerking alleen maar ten goede komt.
  • Dit zijn mooie woorden die enkel theorie zijn en niet mogelijk in de praktijk. NEE ik zie de resultaten als ik werkgevers begeleid in zo’n negatieve werksituatie.  Door met uw personeel te gaan praten, zien wat er precies scheelt i.p.v. het zelf te gaan invullen, het personeel de verantwoordelijkheid en het vertrouwen te geven om aan het probleem te werken en samen een gepaste oplossing te zoeken, zie ik vaak op korte tijd een opmerkelijk verschil.
  • Ik heb daar geen tijd voor. Ja, het is waar, het kost in begin tijd en moeite.  Maar door externe hulp in te schakelen en het niet allemaal zelf te moeten doen, zorgt het voor mooie resultaten die duurzaam zijn.  Ik krijg vaak de reactie van werkgevers die me zeggen dat ze er veel eerder aan hadden moeten beginnen.  Als ze zien wat het oplevert, merken ze dat het uiteindelijk wel meevalt.  Je steekt er wel tijd in en het is intensief maar vaak ervaren de werkgevers het als minder erg dan ze hadden verwacht.

Zorgen voor personeel dat met volle goesting komt werken, die er samen met jouw voor willen gaan!  Personeel dat zelf werkt aan zijn eigen groei en ontwikkeling.  Door het vertrouwen te krijgen, nemen ze zelf de verantwoordelijkheid op om hun problemen op te lossen en om zichzelf te verbeteren in de uitvoering van hun taken.  Hierdoor kan je als werkgever en zaakvoerder met vertrouwen en een gerust gevoel meer tijd spenderen aan je core-business.

Te Mooi voor woorden!!! Nee het is wel mogelijk. Laat me je enkele tips geven om dit te realiseren:

  • Zie de signalen, negeer ze niet maar doe er iets mee. Vaak ziet men de signalen niet op voorhand en merkt men het pas als het te laat is.  Personeel dat vertrekt of uitvalt, brengt een enorme meerkost met zich mee.  Als personeelsleden hun werk niet meer goed uitvoeren, fouten maken of de groepssfeer grimmiger wordt, is dat niet omdat die personeelsleden niet werkwillig zijn of hun best niet willen doen.  Het zijn signalen dat er iets scheelt.  Het gaat hier dan niet over privé-problemen die ze mee naar het werk nemen. Niet kunnen doen waar ze goed in zijn, zich niet geapprecieerd voelen in hun expertise, zich niet gehoord voelen of te weinig zelfvertrouwen hebben, zitten vaak mee aan de basis van dit gedrag.
  • Praat met uw personeel, ontwijk ze niet. Ga er niet van uit dat de problemen zich vanzelf zullen oplossen.  Door met uw personeel te praten en dan bedoel ik gericht praten, geef je de medewerker de kans om zijn verhaal te doen.  Geef hen dan ook de ruimte hiertoe door te luisteren zonder te oordelen.  Dit betekent niet dat je als werkgever je ongenoegen niet mocht uiten.  Als iets niet marcheert, bespreek dit dan in een open sfeer.  Dit vereist natuurlijk de nodige voorbereiding.
  • Zoek naar de juiste analyse van het probleem. Door problemen in een open sfeer te bespreken, kom je zaken te weten die je anders niet zult horen.  Dit geeft je de mogelijkheid om te weten te komen wat het probleem nu precies is.  Ik merk uit de praktijk dat dit een moeilijk iets is voor werkgevers.  Problemen bespreekbaar maken is iets onbekend en het geeft hen een onbehaaglijk gevoel.  Het geeft de werkgevers   soms het gevoel dat ze buigen voor hun personeel en ze vrezen dat men daarvan gaat profiteren.  Of ze denken dat ze hierdoor macht of gezag verliezen.  Vanuit mijn praktijkervaring zie ik dat werkgevers daardoor juist meer respect en meer gezag krijgen.
  • Zoek de gepaste oplossing. Als je weet wat het probleem juist is, kan je gerichter zoeken naar een oplossing die werkt.  Oplossingen vindt men altijd, maar ze zijn vaak niet de juiste.  Door een eigen interpretatie aan de situatie te geven zonder het te bespreken, kan men repressief gaan handelen.  Een ontslag, verplaatsing van het personeelslid naar een andere dienst of functie.  Het zorgt eerder voor een verschuiving van het probleem dat zich blijft herhalen.  Je hoeft als werkgever niet steeds alleen te zoeken naar een gepaste oplossing.  Maak er een gedeelde verantwoordelijkheid van en zoek tezamen met je medewerker naar een gepaste oplossing.
  • Geef uw personeel de verantwoordelijkheid en het vertrouwen om er zelf mee aan de slag te gaan. Als je de problemen bespreekbaar maakt, kan je beter inschatten wat het personeelslid nodig heeft om hier iets aan te veranderen of te verbeteren.  Geef ze dan ook opdrachten om eraan te werken.  Spreek hen aan op hun sterktes en zorg zo voor meer engagement.  Belangrijk is dat dit wordt opgevolgd!  Las een aantal gesprekken in per jaar om de vooruitgang en de evolutie van uw personeel op te volgen.  Het stimuleert het personeel juist omdat ze de kans en het vertrouwen krijgen om te werken aan hun eigen groei.

Het is mogelijk!  Het zijn geen loze woorden!  Laat je op weg helpen zodat dit een manier van werken wordt.  Anders, duurzamer maar iets dat werkt.

Ik heb al met veel werkgevers en werknemers geschreven aan een mooi verhaal.  Hun eigen verhaal waar ze trots op kunnen zijn en wat hen terug energie geeft om hiervoor te blijven gaan.

I Care!  Ik doe dit alles omdat het me zoveel voldoening geeft als ik de schitterende resultaten zie; tevreden en gemotiveerd personeel, een werkgever die inhoudelijk meer met zijn product of dienst kan bezig zijn, positieve resultaten in productiviteit en cijfers en tevreden klanten omwille van de goede service en de goede afgeleverde producten/diensten.

Ik hanteer een andere aanpak. Maar mijn expertise, talenten en jarenlange ervaring laten me toe om te zorgen voor een positieve omwenteling.  Het loont voor iedereen. Deze garantie kan ik je zeker geven!

Aarzel zeker niet om me te contacteren voor een vrijblijvend gesprek.

Dit kan via mijn e-mailadres: Ilona@i-matter.be of op mijn GSM-nummer 0476/527253.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.